#JP168: Mørket som drivkraft for innovasjon og fremtidstro
Bærekraftseventyr med Jørgensen & Pedersen · 2024-12-17 · 44 min
Episode notes
Det er mørkt om dagen, men ut av det mørke kommer det ofte nye ting, som av og til kan være bedre enn det man fryktet. Sveinung har for eksempel nettopp fått livet tilbake etter en manflu, og takker Big Pharma for hjelpen på veien. Vi dveler litt ved det på vei inn i en prat om innovasjon og fremtidstro, hvor vi går inn igjen i den mørke hulen vi ofte har brukt som metafor for utgangspunktet for mye innovasjon. Vi snakker mye om det man ikke vet om hvor man er på vei, og hvordan innovere når man kanskje ikke helt vet hvor vi skal. Vi har snakket med noen bankledere om bærekraftsinnovasjon i varehandelen, og mimrer litt om de mange bølgene med forretningsmodell-stormer de har stått i. Vi hilser til vår lytter Arne Carsten som satte pris på samtalen vår med Peder Kjøs, og vi snakker litt om koblingen mellom mørke, håp og innovasjon. Lars Jacob husker et gammelt bokkapittel vi skrev en gang, peker tilbake til en velbrukt David Bowie-anekdote og innrømmer at podcastserien vår har hatt en litt mørk høst. Derfor peker vi mot mer håp i 2025. Sveinung trekker frem en knallgod bok av Tim Hartford, og det leder oss inn i en prat om piggtråd, glass og dataspill.